Yazar "Kurt, Nagihan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Anthony Giddens'ın aile kurumunun değişimi hakkındaki görüşleri çerçevesinde Türk sinemasında aile temsillerinin değişiminin incelenmesi(İzmir Bakırçay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023) Kurt, Nagihan; Eryılmaz, ÇağrıBu çalışmanın amacı Türk sinemasında aile temsillerinin detaylı bir analizinin sunulması ve sinemada değişen aile yapınsın incelenmesidir. Bu çerçevede aile yapısının değişimi Türkiye'nin kısa bir tarihi ile açıklanmış ve bu değişime neden olan faktörler sunulmuştur. Literatüre uygun olarak amaçlı (yargısal) örneklem tekniği ile 1960-1990 yılları arasından on, 1990 yılı sonrasından on film seçilerek nitel içerik analizi yöntemi ile filmlerin çözümlemesi yapılmıştır. Bulgular "Evlilik Türleri", "Akrabalık İlişkileri", "Cinsel Özgürlük Düzeyleri" ve "Aile İçi Karar Alma Süreçlerinde Kadının Konumu" olmak üzere dört kategori altında çözümlenmiş ve filmlerden sahneler ile birlikte sunulmuştur. Bulgulara göre 1990 yılına kadar sinemadaki aile temsilinin geleneksel ataerkil aile olduğu, aile içi karar alma süreçlerinde kadının söz hakkı olmadığı, otorite sahibinin baba ve büyük oğullar olduğu, düzenlenmiş evliliklerin sürdürüldüğü, aile ilişkilerinin önemli olduğu, akrabalık ilişkilerinin ise kısmen korunduğu ve erkekler için sınırlı cinsel özgürlükten söz edilebilirken kadınlar için cinsel özgürlük gibi bir durumun söz konusu olmadığını söylemek olanaklıdır. 1990 yılı sonrasında ise sinemadaki aile temsilleri değişim göstermektedir. 1990 yılı sonrası incelenen filmlerde sinemadaki aile temsili modern, eşitlikçi çekirdek aile olmaktadır, eş seçimleri özgürce gerçekleştirilmektedir, düzenlenmiş evlilikler görünmemektedir. Aile içi karar alma süreçlerinde kadın hakları genişlemektedir. Aile bağları kısmen korunurken, uzak akrabalık ilişkileri etkinliğini yitirdiğini söylemek mümkündür. Kadınlar ve erkekler için cinsel özgürlük düzeyleri artış göstermiştir. Ek olarak birlikte yaşamalar artış göstermiştir ve bu durum daha fazla kabul görmektedir. Bir diğer yandan 1990 yılına kadar aile kurumu genel olarak birlik ve beraberlik temelinde dayanışmanın sürdürüldüğü, sorunların çözüldüğü sıcak bir yuva olarak temsil edilirken 1990 yılı sonrası incelenen filmlerde ise aile sorunlu bir alan olarak temsil edilmektedir ve aldatma ve boşanma olguları artış göstermektedir. Sonuç olarak Giddens'ın ailenin dönüşümü hakkında sunduğu değişimler incelenen filmlerde de görülmektedir.