Türsel Eliiyi, DenizPeker, Gaye2023-01-092023-01-0920222022-06https://hdl.handle.net/20.500.14034/548https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFkpPN4RUQYt7e9dK0FXTuyIRrOO8wZo-TQ9f7V4SCsy_3Bu tez çalışmasında, araç rotalama problemlerinin bir alt dalı olan okul servis rotalama probleminden yola çıkarak, üretim sektöründe faaliyet gösteren bir firmanın farklı lokasyonlarda oturan personelleri için, personel servisi rotalama problemi üzerinde çalışılmıştır. Klasik okul servis rotalama probleminden farklı olarak bu çalışmada personellerin memnuniyetini arttırmak için seyahat süresini minimize eden, hem de firmaya getireceği maliyetten ötürü otobüs sayısını da minimize eden çok amaçlı bir model ele alınmıştır. Bu iki amaç fonksiyonu, birbiri ile çelişki yarattığından dolayı problem çözümünde çok kriterli karar verme yöntemlerinin başında gelen ağırlıklı hedef programlama kullanılmıştır. Personellerin otobüste geçirdiği toplam seyahat süresi ve kullanılan toplam otobüs sayısı için hedef kriterleri belirlenmiş, bu hedeflerden sapma miktarları ise amaç fonksiyonunda minimize edilmeye çalışılmıştır. Birbiri ile çelişki yaratan her iki amaç fonksiyon değeri için de farklı ağırlıklandırmalar yapılıp, elde edilen sonuçlar, tek bir amaca yönelen doğrusal programlama modelinden elde edilen sonuçlar ile karşılaştırılmıştır. Model, İzmir Bölgesi için hem rassal olarak oluşturulan veriler ile hem de Ankara ilinde üretim yapan bir firmadan alınan yolcu ve gerçek rota verileri ile çalıştırılmıştır.In this thesis, the school bus routing problem, which is a sub-branch of vehicle routing problems, was developed and applied to the field of employee transportation instead of students. In this study, which is considered as a personnel service routing problem with different solutions are sought for the personnel living in different locations of a company operating in the production sector Different from the classical school bus routing problem is considered in this study, a multi-purpose model that minimizes the travelling time in order to increase the satisfaction of the personnel and also minimizes the number of buses due to the cost it will bring the company. Since these two objective functions conflict with each other, Weighted-Preemptive Goal Programming, which is one of the leading multi-criteria decision-making methods, was used in problem solution. Target values were determined for the total travelling time of the personnel on the bus and the total number of buses used, and the amount of deviation from these targets was tried to be minimized in the objective function. Different weights were used for both objective function values that conflict with each other, and the results obtained were compared with the results obtained from the linear programming model oriented to a single objective. The model was run with both the randomly generated data for the Izmir Region and the personnel and real route data obtained from a manufacturing company in Ankara.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessPersonel servis rotalama problemiOkul servis rotalama problemiAraç rotalama problemiAğırlıklı hedef programlamaEmployee service shuttle routing optimization problemSchool bus routing problemVehicle routing problemWeighted-preemptive goal programmingEmployee service shuttle routing optimization problemPersonel servisi rotalama optimizasyonu problemiMaster Thesis739486