İsmailoğlu, Elif GünayÖzdemir, Handan2022-02-152022-02-1520202148-15042148-1504https://doi.org/10.4274/jtsm.galenos.2020.43531https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRBNU9Ua3dNQT09https://hdl.handle.net/20.500.14034/295Objective: As a part of their clinical practice curriculum, nursing students are expected to provide sleep hygiene (SH) training to their patients. It is important to determine the factors that affect this training program. We aimed to examine the nursing students’ condition of delivering SH training to their patients as well as the relationship between the training program and the students’ SH behaviors, knowledge of sleep, and attitude toward the training program.Materials and Methods: A total of 259 nursing students in their second year of bachelor’s degree education participated in this study. The data were gathered by using the Individual Identification Form, SH index, Sleep Knowledge Assessment form, and Attitude Towards SH Training form.Results: Based on analysis of the data gathered from the forms, all students reported having received SH training and 80.3% of them admitted to delivering the training to their patients. Logistic regression analysis of the data revealed that SH (Wald ?2=7.01, p=0.008), knowledge of sleep (Wald ?2=15.63, p<0.001), and the attitude toward SH training (Wald ?2=36.29, p<0.001) are important determinants of SH training. Conclusion: The results of this study suggest that better sleep hygiene, enhanced information on sleep, and more positive attitude toward SH training increases the likelihood of successful delivery of SH training to patients.Amaç: Klinik uygulamada, hemşirelik öğrencilerinden hastalarına uyku hijyeni (UH) eğitimi vermeleri beklenmektedir. Burada öğrencinin hastaya yönelik yaptığı UH öğretimini etkileyen faktörlerin ne olduğunun belirlenmesi önemlidir. Araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin hastalarına UH eğitimi verme durumu ve UH öğretimi ile UH davranışı, uyku bilgisi ve UH öğretimine ilişkin tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma ikinci sınıfta öğrenim gören 259 hemşirelik öğrencisi ile yürütüldü. Veriler, Birey Tanıtım Formu, UH indeksi, Uyku Bilgisi Değerlendirme formu ve UH Öğretimine Yönelik Tutum formu kullanılarak toplandı. Bulgular: Öğrencilerin tamamı UH ile ilgili eğitim aldıklarını ve %80,3’ü hastalarına uyku eğitimi verdiğini belirtmiştir. Lojistik regresyon analizi sonuçlarına göre, UH (Wald ?2=8,07, p=0,004), uyku bilgisi (Wald ?2=43,24, p=0,000) ve UH öğretimine yönelik tutum (Wald ?2=7,24, p=0,007) UH öğretiminin önemli belirleyicileri olduğu bulunmuştur. Sonuç: Araştırma sonucunda, daha iyi UH, uyku hakkında daha fazla bilgi ve UH öğretimine yönelik daha olumlu tutumların hastalara UH öğretimi verme olasılığını arttırdığı saptanmıştır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessNursing studentSleep hygiene trainingPatient educationQualityPrevalenceAwarenessEducationFactors affecting sleep hygiene training of nursing studentsHemşirelik Öğrencilerinin Uyku Hijyeni Öğretimini Etkileyen FaktörlerArticle10.4274/jtsm.galenos.2020.4353173195200N/AWOS:000579120800014TkRBNU9Ua3dNQT09