Bilgin, Fehmi Kerem2025-03-202025-03-2020232147-9305https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1255923https://hdl.handle.net/20.500.14034/2028Evrensel ve bölgesel düzlemlerde muhtelif uluslararası insan hakları koruma sistemlerinin eş varlığı, bunların içerdikleri bireysel başvuru mekanizmalarının rekabeti meselesini berâberinde getirmektedir. Bireysel başvuru usûlleri düzenleyen müteaddit antlaşmalara taraf bir devlet aleyhine aynı olgular te- melinde aynı hakların ihlâli iddiasıyla aynı kişiler tarafından farklı uluslararası organlara yapılmış ardışık veya koşut başvuruların kabulü önemli bir soruna yola açabilecektir. Zîra bireysel başvuru usûllerinin bu sûrette yığılmalarına imkân tanındığı takdirde aynı vaka hakkında ikinci sırada karar veren organ diğer organın verdiği ilk karar bakımından fiilen bir yeniden inceleme merciine dönüşebilecektir. Bireysel başvuru usûlleri tesis eden muhtelif insan hakları antlaşmaları bu sorunun önünü almak için aynı vakaya ilişkin ardışık ve koşut başvuruların incelenmelerini yasaklayan hükümler içermektedirler. Buna karşın Medenî ve Siyâsî Haklara Dâir Uluslararası Mîsakın İhtiyârî Protokolü daha önce başka bir bireysel başvuru usûlü çerçevesinde incelenmiş bir vakanın İnsan Hakları Komitesi tarafından incelenmesini yasaklama- yarak bu sorun bakımından farklı bir tavır almaktadır. Bununla berâber Protokol Komitenin başka bir bireysel başvuru usûlü çerçevesinde incelenmekte olan bir vakayı eş zamanlı olarak incelemesini yasak- lamaktadır. Komite bu hükmün içerdiği temel unsurları bireysel başvuruların kabulünü kolaylaştıracak sûrette yorumlamaktadır.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessİnsan Hakları KomitesiBireysel Başvuru HakkıArdışık BaşvurularKoşut BaşvurularBaşvuru Usûllerinin Rekabetiİnsan Hakları Komitesine Ardışık ve Koşut Bireysel BaşvurularArticle1111091421255923