Aslan, Emine Çetin2023-03-222023-03-2220222536-4391https://hdl.handle.net/20.500.14034/1021https://doi.org/10.5336/healthsci.2021-84653https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/515167Amaç: Araştırmanın amacı, koronavirüs hastalığı-2019 [coronavirus disease-2019 (COVID-19)] ile mücadelede, sağlık sektörü içerisinde ve dışında alınan önlemlerin, toplumun sağlık hizmetlerine erişimine etkisini değerlendirmektedir. Ayrıca bazı tanımlayıcı değişkenlerin, salgın dönemindeki sağlık hizmeti alımına etkisi incelenmiştir. Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma, kesitsel bir saha araştırmasıdır. Araştırma verileri, anket aracığıyla toplanmış. Araştırmaya, Türkiye genelinde 1.148 gönüllü katılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı analizler ve ki-kare testi kullanılmıştır. Bulgular: COVID-19 pandemi döneminde 767 (%66,8) kişi herhangi bir neden ile sağlık hizmeti almaktan vazgeçmiştir ya da talebi ertelemiştir. Herhangi bir kronik hastalığı olanlar, tansiyon, diyabet ve astım hastaları, 65 ve üzeri yaştakiler ile kadınlar, karşıt gruplarına göre sağlık hizmeti alımlarını istatistiksel olarak anlamlı oranda daha fazla ertelemişlerdir. Hizmet talebini erteleme nedenleri içinde en sık belirtilen iki neden: Hastalığa yakalanma korkusu ve randevu bulamamaktır. En fazla ertelenen sağlık hizmeti türleri; poliklinik hizmetleri ile ağız ve diş sağlığı hizmetleridir. Katılımcıların %11,7’si COVID-19 geçirmiş ve %22,6’sı temaslı olmuştur. Hastalığı geçirenlerin ve temaslıların sağlık hizmeti almakta en sık yaşadığı sorun, test yaptırmak olmuştur. Sonuç: Araştırmada, COVID- 19 pandemisinin, dünya genelinde ve diğer salgınlarda da olduğu gibi sağlık hizmetlerine erişimi olumsuz etkilediği sonucuna varılmıştır. Pandeminin sağlık hizmetleri erişimi üzerine etkisi, sağlık hizmeti türüne göre değişmekte olup; hem arz hem de talep kaynaklı nedenleri bulunmaktadır.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessCOVID-19 Pandemisinin sağlık hizmetleri erişimine etkisinin değerlendirilmesi: Kesitsel bir araştırmaArticle10.5336/healthsci.2021-8465372534543515167