Yazar "Sapmaz, Fatma" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Flört Şiddeti Yaşantıları Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2023) İlyas, Ayfer; Sapmaz, FatmaBu çalışmada, geçmişte ya da şu anda flört ilişkisi deneyimi olan yetişkinlerin, ilişkilerinde maruz kaldıkları şiddet durumlarını belirlemeye yönelik Flört Şiddeti Yaşantıları Ölçeği’nin (FŞYÖ) geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubu 18 yaş üstü bekâr bireylerden oluşmakta olup Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) için 465, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) için 467, ölçüt bağıntılı geçerlik için 122 katılımcı ile çalışılmıştır. Geçerlik incelemeleri kapsamında kullanılan AFA sonuçları, geliştirilen ölçeğin 51 maddeden oluşan 6 alt boyutlu bir yapıya sahip olduğunu ve bu yapının toplam varyansın %69,45’ni açıkladığını göstermiştir. Bu alt boyutlar Psikolojik Flört Şiddeti (PFŞ), Fiziksel Flört Şiddeti (FFŞ), Cinsel Flört Şiddeti (CFŞ) Ekonomik Flört Şiddeti (EFŞ), Dijital Flört Şiddeti (DFŞ) ve Stalking-Israrlı Takip’tir (S). DFA sonucunda ise elde edilen uyum indekslerinin (χ2/sd=3,86; SRMR=0,080; CFI=0,89; IFI=0,89; NFI=0,86; RFI=0,85 ve RMSEA=0,078) kabul edilen referans değerler aralığında olduğu saptanmış ve AFA ile elde edilen faktör yapısının doğrulandığı görülmüştür. Güvenirlik incelemeleri sonucunda elde edilen alfa iç tutarlık katsayıları ise; FFŞ alt ölçeği için .97, PFŞ için .89, CFŞ için .93, EFŞ için .91, DFŞ için .92, S için ise .87’dir. Ölçeğin bütünü için tabakalı alfa katsayısı ise .95’tir. Elde edilen sonuçlar FŞYÖ’nün bekâr yetişkinlerde flört şiddeti deneyimlerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir düzeyde bir ölçüm aracı olduğunu göstermektedir.Öğe Flört Şiddetiyle Baş Etme Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2023) Sapmaz, Fatma; İlyas, AyferBu araştırmada, flört şiddetiyle baş etme davranışlarının değerlendirmesi amacıyla Flört Şiddetiyle Baş Etme Ölçeği’nin (FŞBÖ) geliştirilmesi hedeflenmiştir. Katılımcılar, on sekiz yaş ve üzeri evlilik bağı olmayan, bekar bireylerden oluşmaktadır. Ölçek verileri Türkiye'nin farklı bölgelerinden online bir platform üzerinden toplanmış, veriler açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile analiz edilmiştir. AFA sonuçları, ölçeğin toplam varyansın %64,84’ünü açıklayan 5 faktörden oluştuğunu göstermektedir. Bu faktörler Savunmacı Baş Etme, Kendini Destekleme, Plan Yapma, Manevi Baş Etme ve Destek Arama olarak adlandırılmıştır. Ölçek maddeleri .46 ile .85 arasında değerler alan faktör yüklerine sahiptir. DFA sonucunda elde edilen uyum iyiliği değerlerinin ise χ2/sd=3,67, p=.001, SRMR=0,08; NFI=0,93; IFI=0,95; CFI=0,95; RMSEA=0,08 olduğu belirlenmiştir. Güvenirlik analizi sonucunda elde edilen Cronbach Alfa ve Omega iç tutarlık katsayıları sırasıyla; ölçeğin tamamı için .97 ve .96’dır. Elde edilen sonuçlar FŞBÖ’nün 18 yaş üstü bekar bireylerde flört şiddetiyle baş etme davranışlarını değerlendirmede kullanıbilecek geçerli ve güvenilir düzeyde bir ölçüm aracı olduğunu göstermektedir.Öğe Küçük t travma yaşantılarını belirleme ölçeğinin geliştirilmesi(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2023) Dinç, Safiye Yılmaz; Sapmaz, FatmaAmaç: Bu araştırmanın amacı küçük ‘t’ travmatik yaşantıları ortaya koymak için “Küçük t Travmatik Yaşantıları Belirleme” ölçeğinin geliştirilmesi ve psikolojik ihtiyaçların küçük ‘t’ travmatik yaşantıların yordayıcı rolünün incelenmesidir. Yöntem: Araştırma örneklemini açımlayıcı faktör analizi on sekiz yaş üstü olan 549 kişiden, doğrulayıcı faktör analizi 307 kişiden, test-tekrar test analizi ise 89 kişiden oluşmaktadır. Ölçek geliştirilirken kapsam, yapı ve ölçüt geçerliğine bakılmış olup, güvenirlik analizleri de yapılmıştır. Psikolojik ihtiyaçlar ve alt boyutlarının küçük ‘t’ travmatik yaşantıları yordama düzeyini ortaya koymak için ise 806 kişilik farklı bir örneklem grubu üzerinde Çoklu Doğrusal Regresyon Analizleri gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Ölçeğin uyum iyiliği değerleri χ2/sd (3102.59/942) =3.29, p=.001, SRMR: .064; NNFI:96; IFI=.96; CFI=.96; RMSEA=.087 şeklinde olduğu gözlenmiştir. İç tutarlılık katsayıları ‘Aile İlişkilerinden Kaynaklı Küçük t Travmalar’ için .96, ‘Sosyal İlişkilerden Kaynaklı Küçük t Travmalar’ için .92, ‘Fizyolojik İhtiyaçlardan Kaynaklı Küçük t Travmalar’ için .76 ve ölçeğin tamamı için ise .96 olarak bulunmuştur. Sonuç: Elde edilen bulgular sonucunda geliştirilen ölçeğin üç faktörlü bir yapı sergilediği, geçerlilik ve güvenirlik düzeylerinin kullanım için yeterli düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca psikolojik ihtiyaçların küçük ‘t’ travma yaşantılarını anlamlı bir şekilde yordadığı saptanmıştır.Öğe Predictors of subjective well-being: Interpersonal sensitivity, close relationship experiences and academic self-concept(Necmettin Erbakan University, 2023) Sapmaz, FatmaThe emphasis on well-being in mental health definitions and the impact of positive psychology studies, it is observed that the interest in the factors explaining the subjective well-being (happiness) of individuals is increasing day by day. Subjective well-being involves cognitive and emotional evaluation of life. These evaluations may vary from one area of life to another and may have positive or negative effects on happiness. For this reason, numerous studies have focused on the relationship between subjective well-being and various aspects of life domains including friendship, romantic relationships, and academic achievement. However, it is noteworthy that the extent and priority of how the dynamics of various life domains collectively contribute to individuals' subjective well-being have not yet to been sufficiently clarified. From this point of view, the present study aimed to investigate the predictive role of the subcomponents of university students' interpersonal sensitivity, academic self-perception and attachment-based experiences in close relationship in their subjective well-being and to determine the priority status of these factors. The participants of the study consisted of 410 (235 female, 175 male) university students between the ages of 18-The emphasis on well-being in mental health definitions and the impact of positive psychology studies, it is observed that the interest in the factors explaining the subjective well-being (happiness) of individuals is increasing day by day. Subjective well-being involves cognitive and emotional evaluation of life. These evaluations may vary from one area of life to another and may have positive or negative effects on happiness. For this reason, numerous studies have focused on the relationship between subjective well-being and various aspects of life domains including friendship, romantic relationships, and academic achievement. However, it is noteworthy that the extent and priority of how the dynamics of various life domains collectively contribute to individuals' subjective well-being have not yet to been sufficiently clarified. From this point of view, the present study aimed to investigate the predictive role of the subcomponents of university students' interpersonal sensitivity, academic self-perception and attachment-based experiences in close relationship in their subjective well-being and to determine the priority status of these factors. The participants of the study consisted of 410 (235 female, 175 male) university students between the ages of 18-25. As a result of the correlation analysis, statistically significant relationships were found between all of the sub-dimensions of interpersonal sensitivity, academic self and experiences in close relationship and subjective well-being. The results of the stepwise regression analysis revealed four statistically significant models to explain subjective well-being. At each stage, when the effects of the sub-dimensions included in the previous model were controlled, the explanatory levels of the variables included in the model for subjective well-being were 30% for lack of social self-confidence, 12% for academic effort, 3% for interpersonal anxiety and dependency, and 4% for non-assertive behaviors, respectively. The findings were discussed and supported by the explanations and findings in the literature.. As a result of the correlation analysis, statistically significant relationships were found between all of the sub-dimensions of interpersonal sensitivity, academic self and experiences in close relationship and subjective well-being. The results of the stepwise regression analysis revealed four statistically significant models to explain subjective well-being. At each stage, when the effects of the sub-dimensions included in the previous model were controlled, the explanatory levels of the variables included in the model for subjective well-being were 30% for lack of social self-confidence, 12% for academic effort, 3% for interpersonal anxiety and dependency, and 4% for non-assertive behaviors, respectively. The findings were discussed and supported by the explanations and findings in the literature.Öğe The direct and indirect effects of workplace loneliness on FoMO: Nomophobia and general belongingness(Gürhan DURAK, 2023) Sapmaz, FatmaThe fact that digital technologies have become an integral part of daily life and the widespread use of smartphones bring different problems with them. Fear of Missing Out (FoMO) and No Mobile Phone Phobia (Nomophobia) are among these problems. It is noteworthy that these interrelated concepts are considered as digital diseases of the 21st century and in recent years, research on the variables explaining these concepts has increased. It should be noted, however, that these studies generally focus on adolescents known as Generation Z. However, Nomophobia and FoMO are important sources of risk not only for young people, but also for adults called Generation Y, who spend most of their lives at workplaces. For employees, factors such as workplace loneliness and the need to belong can influence the risk of FoMO as much as Nomophobia. However, these influences that lead employees to FoMO syndromes are still under-researched. For this reason, the current study aims to examine the direct effects of workplace loneliness on FoMO and its indirect effects through general belongingness (GB) and Nomofobia (NMP). For this purpose, 204 people working in different sectors were reached and the data obtained from the voluntary participants were analyzed by structural regression analysis. The results indicate that the independent variables GB and NMP have a statistically significant direct effect on the dependent variable FoMO, with coefficients of β=-0.207 (p0.05). These results indicate that a low level of general belongingness has a negative effect on employees' FoMO levels, while a high level of belongingness has a positive effect. Similarly, it has been observed that employees' levels of nomophobia have a direct and positive impact on their FoMO (Fear of Missing Out) levels. Lastly, the acceptance dimension of general belongingness and all sub-dimensions of nomophobia indirectly influence the relationship between workplace loneliness and FoMO.Öğe The relationship between digital game addiction, cyberloafing, and psychological well-being in primary school students(2023) Zincir, Serkan; Sapmaz, Fatma; Hamutoglu, Nazire; Topal, MuratAims: Today, with the advances in technology, the use of devices such as computers, digital game consoles, phones, and tablets has also increased. However, with the widespread use of internet access, digital platforms have started to be used frequently in interpersonal interaction and relations. The use of digital games and the internet, where the user age is in a wide range, has decreased to very young ages, and the time spent by individuals in games and on the internet has gradually increased. In this context, the duration of stay in the digital environment can be seen as an important criterion in terms of addiction. Spending excessive time in the digital environment can cause individuals to be adversely affected by psychosocial aspects. The purpose of our study is to reveal the reasons for the complex and multifaceted relationship between cyberloafing, digital game addiction, and well-being, and to discuss potential solutions. Methods: This study was designed as a cross-sectional study. The study group was formed of 1330 students in the second stage of primary education in grades, 5, 6, 7, and 8, in state schools. The sample Group consisted of 614 females and 716 males in almost the same age group. The game addiction scale, perceived cyberloafing scale, and psychological well-being scale were applied to students. The necessary permission to conduct the study was obtained from, then the data were collected in face-to-face interviews on a voluntary basis. The data obtained in this study were analyzed statistically using SPSS vn. 23 and AMOS 23 software. Results: The Gaming Addiction Scale score was determined to be mean 42.09 for the whole group, 36.96 for females, and 46.96 for males. The Cyberloafing Scale score was determined to be a mean of 24.01 for the whole group, 21.94 for females, and 25.79 for males. The Psychological Well-Being Scale score was found to be a mean of 30.60 for the whole group, 32.02 for females and, 29.39 for males. A positive correlation was observed between gaming addiction and, cyberloafing, (p=0.00) and both of these conditions were determined to be negatively correlated with psychological well-being. (p=0.00) Conclusion: Activities to support students’ psychological well-being can help prevent vicious cycles between cyberloafing, game addiction, and psychological well-being by contributing to controlling cyberloafing and game addiction tendencies.