Yazar "Okumuş, Hülya" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Difficulties for Mothers: Home Care of Babies Born Preterm(Bezmialem Vakif Univ, 2021) Özberk, Hülya; Çiçek, Özlem; Ayar, Dijle; Okumuş, HülyaMothers who had preterm labor were expected to face difficulties with baby care during the postnatal period. This study aimed to review studies on difficulties experienced by mothers who had premature labor regarding childcare at home during the postnatal period. The literature review was carried out between 2000 and 2019 in databases of PubMed, Medline, CINAHL, Cochrane library, ULAKBIM, Google Scholar, and EMBASE. Mothers who had preterm labor experienced difficulties with diaper use, bathing, umbilical cord care, baby feeding, skin-to-skin contact, and recognition of newborn crying. Therefore, mothers need the support of health professionals for the health status of the newborn and their lack of self-confidence regarding baby care. However, the lack of home care guidelines leaves mothers helpless in meeting these needs. Mothers should be ready for the care of babies born preterm. For this reason, mothers who had preterm labor should be informed about the potential difficulties during their stay in the hospital. Mothers also need to be educated about the care of infants born preterm in the postnatal period. Thus, mothers can experience the home care process positively by becoming fully prepared to take the responsibility for home care. Developing clinical guidelines for postnatal care of babies born preterm can help reduce the concerns of mothers, shorten hospital stay, and reduce morbidity risks.Öğe Pandemi sürecinde uzaktan eğitimde hemşire eğiticilerin rolleri ve öğrenen merkezli öğretim stratejilerine uygun web tabanlı araçların kullanımı(2021) Yürümezoğlu, Havva Arslan; Sezer, Hale; Şanlı, Deniz; Okumuş, HülyaCOVID-19 pandemisinin en fazla etkilediği alanlardan birisi hemşirelik eğitimi olmuştur. Bu süreç, getirdiği pek çok güçlüğün yanı sıra eğiticilere mevcut geleneksel eğitimi tekrar gözden geçirme fırsatı sunmuştur. Özellikle geleneksel yüz yüze eğitimdeki öğrenenlerin motivasyonunu sağlamak ve öğrenenleri öğrenme sürecine dahil etmek gibi mevcut sorunlar uzaktan eğitim sürecinde çok daha fazla tartışılır hale gelmiştir. Bu bağlamda öğrenen merkezli bir hemşirelik eğitimi için bazı eğitici rollerinin daha fazla ön plana çıktığı bir süreç yaşanmıştır. Ayrıca öğrenen merkezli öğretim stratejilerine uygun web tabanlı araçların kullanılması önem kazanmıştır. Bu makalede, hemşirelik eğitiminde uzaktan eğitimde eğitici rolleri, öğrenen merkezli öğretim stratejileri ve bunlara uygun araçların kullanımı konusunda bir çerçeve sunarak pandemi sonrası da eğitim programlarında kısmen devam edecek olan uzaktan eğitimde kalitenin sürdürülmesine katkı sağlamak amaçlanmıştır