Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Günüç, Selim" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Çocukların dijital oyun bağımlılığına göre aile profillerinin belirlenmesi
    (2020) Yiğit, Emrullah; Günüç, Selim
    Bu çalışmadaçocuklarındijital oyun bağımlılığına göreaile profillerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Bu nedenleilk olarak çocuklaradijital oyunbağımlılığı ölçeği uygulanmış veçocuklarındijital oyun bağımlılığıdüzeyleri belirlenmiştir. Ayrıca dijital oyun bağımlılığı ölçeği sonucuna göre; oyun bağımlılık puanları en yüksek olan çocuklarınebeveynleri ile oyun bağımlılık puanları en düşük olan çocuklarınebeveynlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla nitel veriler toplanmıştır.Çalışmanınörneklemini; 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılıbahar dönemindeVan ili Merkez ilçesinde bulunan özel bir kolejin ortaokulunda(5., 6., 7. ve 8. sınıflar) eğitim gören çocuklarile bu çocuklarınebeveynleri oluşturmuştur.Çalışmadakarma yöntem kullanılmıştır. Çocuklarındijital oyun bağımlılığıdüzeylerini betimlemeye yönelik toplanan veriler çalışmanınnicel boyutunu; çocukları dijital oyun bağımlısı olan ebeveynler ile çocukları dijital oyun bağımlısı olmayan ebeveynlerle yapılan görüşmeler ise çalışmanınnitel boyutunu oluşturmuştur. Nicel verilerin analizinde betimselistatistikler,iki aşamalı kümeleme analizivedoğrulayıcı faktör analizi kullanılmış, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılarak alt tema ve ana temalar oluşturulmuştur.Bulgular doğrultusunda iki grup karşılaştırılmıştır.Çocukların dijital oyun bağımlısı olup olmamasında ailenin kalabalık yapısı, aileiçerisindeki kural ve sınırlar, anne veya babanın çocukla ilgilenme durumu, ailece yapılan sosyaletkinlikler, teknoloji ve zararlarına ilişkin farkındalık gibi bazı faktörlere ulaşılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Cognitive, emotional, behavioral and physiological evaluation of the relationship between brain and gut microbiota
    (2022) Günüç, Selim; Şendemir, Aylin
    Bu araştırmanın amacı, bağırsak mikrobiyotasının; beyin fonksiyonlarında, depresyon, kaygı ve davranışsal bağımlılıklar gibi duygu durum ve psikiyatrik bozukluklarda, nörotransmiter düzeylerinde, özkontrol, karar verme ve haz erteleme gibi bilişsel süreçlerdeki etkisini incelemektir. Bu bağlamda ilgili literatür taranmış ve bulgular değerlendirilmiştir. Literatür incelemeleri sonucu ulaşılan beyin-bağırsak ekseni arasındaki çift yönlü iletişimin bilişsel, duygusal, davranışsal ve fizyolojik süreçlerle ilişkileri bir diyagram ile açıklanmıştır. Sonuç olarak, bu konuda daha çok araştırmaya ihtiyaç olunmasına karşın, beyin-bağırsak ekseninin nöral, stres, endokrin ve bağışıklık sistemleri üzerinden çift yönlü olarak kurulduğu görülmüştür. Bu çift yönlü iletişim sürecinde bilişsel, duygusal, davranışsal ve diğer fizyolojik faktörler bağlamında etkileşimler bulunmaktadır. Bu faktörlerin hem ayrı ayrı beyin ve bağırsak mikrobiyotasıyla çift yönlü ilişkilere girdiği hem de beyin-bağırsak arasındaki çift yönlü iletişimden etkilendiği sonucuna varılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Comparison of parental attitudes before and during the COVID-19 pandemic
    (Moscow State Univ Psychology & Education, 2022) Atli, Sibel; Günüç, Selim
    The goal of this study was to investigate changes in parental attitudes and family variables during the COVID-19 pandemic.Survey methodology was employed to collect the data; the questionnaires included a family information form prepared by the researchers and the Parental Attitude Research Instrument (PARI), used to examine changes in parental attitudes related to the pandemic. The initial data, collected immediately before the outbreak of COVID-19, were compared with data gathered in May 2020, by which time the pandemic had already spread throughout Turkey.The research sample included 119 mothers with preschool children aged 5-6 years enrolled in four public schools.Our findings indicated that changes in family life and parental attitudes occurred during the pandemic. While scores measuring the two PARI subscales of dependency and egalitarianism and democratic attitudes increased, the scores for rejection of the homemaking role and strictness and authoritarianism decreased. According to the multivariate analysis of covariance (MANCOVA) results, there was a statistically significant difference between the time measurements (taken before and during the pandemic) with respect to the combined dependent variables of egalitarianism and democratic attitudes and strictness and authoritarianism, even after controlling for the demographic variables.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Examining the relationship between student engagement and campus climate: A case in Turkey
    (Sage Publications Inc, 2022) Günüç, Selim; Artun, Hüseyin; Yiğit, Emrullah; Keser, Hafize
    Several variables have been examined in relation to student engagement at universities in the past decades. However, the number of studies conducted especially with larger groups of participants to examine certain variables such as gender, accommodation, transportation to campus, and reasons for university choice is limited. In addition, there is almost no such research carried out in the context of the Turkish society. The study aimed to examine the relationship between student engagement and campus climate with a large group of participants from all over Turkey. The study was carried out using the survey research design. The research sample covered all the geographical regions in Turkey. The sample included 7,802 students in total. In the study, the Demographic Variable Form, Student Engagement Scale, and Campus Climate Checklist were used as the measurement tools. Finally, a significant correlation was found between the university campus climate and student engagement.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Examining ‘Sharenting’ from a psychological perspective: Comparing Turkish and British mothers
    (Lut TAMAM, 2020) Günüç, Selim
    The concept of “Sharenting” can be examined within the scope of negative parenting or abuse of parenting. Sharenting is a neology deriving from “sharing” and “parenting” and refers to parents’ over-sharing of photos, videos, stories and any information regarding their children aged under 18 years on social media. The purpose of the present study was to explore the views of Turkish and British mothers about their sharenting on social media. In order to examine this, a qualitative research method was applied. The study was carried out with the mothers (65 Turkish and British mothers, respectively) of children aged under twelve years who attended elementary schools in the cities of İzmir (Turkey) and Nottingham (UK). Research data were collected via face-to-face semi-structured interviews with the mothers in both countries and content analysis was applied. In the study, although some differences regarding sharenting between two cultures, the results showed that similar themes based on dynamics of technology have similar effects on societies or mothers. Finally, the reasons of sharenting and their views about sharenting were discussed and It was concluded that mothers should be aware of the information they share about their children.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Impact of parents' technology use on 18-to 24-month-old infants' adaptive behaviors
    (Sage Publications Ltd, 2019) Atlı, Sibel; Günüç, Selim; Kuss, Daria; Baran, Gülen
    The aim of this study is to investigate the relationship between adaptive behaviors of 18- to 24-month-old infants and their parents' use of technology. For this purpose, a survey research method was used. The sample consisted of 116 people who are 58 volunteering married couples with 18- to 24-month-old infants and were registered in family health centers in Turkey's Eastern Anatolia Region. Comparison analyses were conducted between parents' demographic variables (i.e., education background) and their use of technology (i.e., Internet, smartphone) and adaptive behaviors of their 18- to 24-month-old infants. Adaptive behaviors of infants were measured with ABAS-3 (Adaptive Behavior Assessment System, Third Edition) and the profiles of parents using technology were measured with a survey developed by the researchers. The results showed that parents' use of technology had an impact on adaptive behaviors of 18- to 24-month-old infants. Infants of mothers who did not engage in any Internet activity have higher adaptive behavior scores. The infants of mothers who engaged in activities such as games, videos, and music on the Internet together with their 18- to 24-month-old infants had low scores on adaptive behaviors in terms of concept, self-management, leisure, and communication. According to the findings, various suggestions are presented for parents, researchers, and practitioners.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Meslek lisesi öğretmenlerinin, öğrencilerinin ve okul idarecilerinin etkileşimli tahta hakkındaki görüşlerinin incelenmesi
    (Abdullah KUZU, 2020) Aykat, Şükrü; Günüç, Selim
    Bu çalışmanın öncelikli amacı; FATİH Projesi uygulanan mesleki liselerdeki öğretmenlerin UTEC eğitimi öncesi ve sonrası etkileşimli tahtayı kullanma düzeylerinde, öz yeterliliklerinde ve görüşlerinde farklılık olup olmadığını belirlemektir. Araştırmanın katılımcıları, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Mardin ili Midyat ilçesinde FATİH Projesi çerçevesinde etkileşimli tahta kurulumu yapılmış Telkari Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde görev yapan Eğitimde Teknoloji Kullanımı Kursu (UTEC) eğitimine katılan öğretmenler ve okul idarecileri ile okulda eğitim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Bu çalışmada karma yöntem modeli kullanılmıştır. Veriler ölçek, anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmıştır. Nicel veriler ortalama ve t-testi, nitel veriler ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonunda öğretmenlerin UTEC eğitimi sonrasında etkileşimli tahta kullanma öz yeterliliklerinde ve etkileşimli tahta kullanma düzeylerinde anlamlı bir değişimin olmadığı görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin UTEC eğitiminden önce etkileşimli tahta için materyal geliştiremedikleri UTEC eğitiminden sonra ise kısmen materyal hazırlayabildikleri görülmüştür. Bu da UTEC eğitim içeriğinin etkileşimli tahta için materyal geliştirmede yeterli olmadığını göstermektedir. Öğrenciler ise; etkileşimli tahta kullanılan dersleri tercih ettiklerini, öğretmenlerin etkileşimli tahtayı kullanmaya devam etmelerini istediklerini belirtmişlerdir. Etkileşimli tahta arızaları dersi olumsuz yönde etkilediğini de belirtmişlerdir. Öğretmenler, öğrenciler ve okul idarecileri derste etkileşimli tahta kullanılmasıyla; öğrenci başarısının arttığını, derse ilgi ve katılımı olumlu yönde etkilediğini belirtmişlerdir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Review of the opinions of vocational high school teachers, students, and administrators on the interactive whiteboard
    (2020) Aykat, Şükrü; Günüç, Selim
    The primary aim of this study is to determine whether there was a difference in teachers' levelsof interactive whiteboard usage, their self-efficacy, and opinions before and after the Use ofTechnology in Education Course (UTEC) in vocational high schools where FATIH project wasimplemented. Research participants constituted of teachers and school administrators, andstudents attending Telkari Vocational and Technical Anatolian High School in whichinteractive whiteboard installation was made within the framework of FATIH project in Midyatdistrict of Mardin province and who attended UTEC training in the 2015-2016 academic year.In this study, a mixed research method model was used. Data were collected through scale,survey and semi-structured interview forms. Quantitative data were analyzed by mean and ttest, and qualitative data were analyzed by content analysis. In conclusion of the study, it wasobserved that there was no significant change in the self-efficacy of teachers using interactivewhiteboard and their level of using interactive whiteboard after UTEC training. Furthermore,it was observed that teachers were unable to develop materials for the interactive whiteboardbefore UTEC training, and after the UTEC training, they were able to prepare materials in part.This fact has revealed that the UTEC training content was not sufficient in materialdevelopment for the interactive whiteboard. The students, on the other hand, indicated that theypreferred the courses used on the interactive whiteboard and asked the teachers to continueusing the interactive whiteboard. Participant students indicated that interactive whiteboardfailures also adversely affected the lesson. Teachers, students, and school administratorsreported that use an interactive whiteboard in the course increased student success andpositively affected interest and participation in the course.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Testing campus-class-technology theory in student engagement: A large sample path analysis
    (Sage Publications Inc, 2021) Günüç, Selim
    Student engagement refers to the quality and quantity of students' psychological, cognitive, emotional and behavioral reactions to in-class and out-of-class academic and social activities to achieve successful learning outcomes. In literature, the Campus-Class-Technology (CCT) theory in student engagement was developed and tested with some models, which had certain limitations. Thus, the present study aimed to test the CCT theory with a new and more advanced model. The study was carried out using the quantitative research design and conducted with 3967 students, and the models were tested using path analysis. The research data were collected using the research instruments regarding student engagement, technology integration and campus climate. Four CCT models were developed and tested. The results revealed that all the models were confirmed. In general, what the models explained in the study was that technology integration and benefiting from campus facilities increased student engagement and student success.

| İzmir Bakırçay Üniversitesi | Kütüphane | Açık Bilim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Gazi Mustafa Kemal Mahallesi, Kaynaklar Caddesi Seyrek,Menemen, İzmir, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim